بیشتر بدانیم, بیماری, سبک زندگی, پوست و مو

پوست مرغی با ( اصطلاح علمی :کراتوزیس پیلاریس)

lazy پوست مرغی با ( اصطلاح علمی :کراتوزیس پیلاریس)

یکی از نارساییهای پوستی است که این روزها در بین جوانان بسیار شایع شده‌است.

قسمتهای مختلف بدن که بیشتر دچار این عارضه پوستی می شود باسن ، بازوها ، ران پا است که باعث تیره ‌تر شدن و دانه دانه شدن این قسمت‌های بدن می‌شود . این عارضه پوست مرغی هر چند خطرناک نیست و هیچ گونه خارش و یا دردی ایجاد نمی کند ، اما خیلی‌ها را به خاطر ظاهر آزاردهنده‌اش اذیت می‌کند. به خصوص خانم‌های باردار در دوران بارداری دچار این مشکل می شوند.

کراتوزیس پیلارس در واقع به خاطر افزایش میزان کراتین در بدن به وجود می‌آید.

کراتین نوعی پروتئین است که از پوست دربرابر عوامل خطرناک و عفونت محافظت می‌کند. تولید بیش از اندازه کراتین در بدن کیسه های ریشه مو را مسدود می کند و چون مو نمی تواند خارج شود حالت برآمده و دانه دانه شذن پوست و یا همان پوست مرغی می‌شود. گاهی هم به خاطر خشکی بیش از حد پوست این اتفاق می‌افتد که در هواهای سرد و خشک زمستان این قضیه شایع‌تر است.

جوش ‌شیرین :
سلولهای مرده پوست را از بین می‌برد و محفظه های پوست را باز می‌کند. سه قاشق غذاخوری جوش ‌شیرین را با کم آب هم بزنید که یک حالت خمیری به دست بیاید. برای چند دقیقه پوستتان را با آن ماساژ دهید. این کار را برای یک مدت انجام دهید و ناامید نشوید تا از شر عارضه پوست مرغی راحت شوید.
آرد جو :
جو دو سر را پودر کنید و با آب مخلوط کنید و خمیری که به دست می‌آید را روی قسمتهای پوست مرغی بدن بمالید بگذارید تا خشک شود و بعد حمام کنید. این کار را ۳ بار در هفته انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید.
ماست :
وجود اسید لاکتیک در ماست خشکی بیش از حد پوست را از بین می‌برد. قسمتهای پوست مرغی را با ماست ماساژ دهید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ماست روی پوست بماند و بعد با آب بشویید این کار را هم هفته ای یک یا دو بار انجام دهید تا نتیجه بگیرید.
سرکه سیب :
سرکه سیب هم از آن داروهای گیاهی معجزه‌آسا برای پوست مرغی است ، به شرط آنکه از سرکه سیب طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. با یک پنبه آغشته به سرکه سیب به قسمتهای کراتوزیس پیلاریس سرکه بزنید و بگذارید روی پوست مدتی بماند.

غذاهایی که حاوی ویتامین C , A هستند را روزانه در رژیم غذایی جای دهید. آب زیاد بنوشید. فست فود و غذاهای کنسروی نخورید. از صابون و شامپو بدنهای شیمیایی استفاده نکنید. همیشه در هوای سرد و خشک پوستتان را چرب نگه‌دارید. بیشتر از هر چیز دیگری در درمانهای خانگی صبر و حوصله به خرج دهید تا نتیجه بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *