بیشتر بدانیم, بیماری, مطالب

اسهال ناشی از دندان در آوردن کودکان

lazy اسهال ناشی از دندان در آوردن کودکان

این اسهال در کودکان 3علت دارد:

در هنگام بیرون زدن دندان از لثه، ترشحات التهابی حاصل از شکافته شدن لثه، همراه با شیر مکیده شده و به معده میرود و باعث فساد شیر میشود.

قسمت عمده توجه و اهتمام طبیعت معطوف تشکیل و رویش دندان میشود و به دنبال آن از هضم غذا،
آن چنان که شایسته است، باز می ماند. نظارت درست هم که نباشد، نظام بدن در هم میریزد و هضم نادرست برای کودک اسهال ایجاد کرده و او را می آزارد.

به دلیل درد و التهاب لثه، طبیعت و ارواح و قوا متوجه آن ناحیه میشوند و در نتیجه از هضم و نضج غذا غافل می گردند و به این دلیل کودک دچار اسهال می شود.

اگر اسهال شدید نیست نباید با داروی ضد اسهال مبادرت به بند آوردن آن کرد. چرا که با بیرون زدن و رویش کامل دندان اسهال خود به خود برطرف می گردد.

مخصوصا اگر علت اسهال، وارد شدن ترشحات التهابی از لثه به معده و فساد شیر باشد، با بند آوردن اسهال، مواد در بدن باقی مانده و کل بدن را دچار بیماری می کنند. اگر اسهال طولانی بود و یا بعد از بیرون زدن دندان هنوز ادامه داشت، می توان برای بند آوردن آن اقدامات زیر را انجام داد:

مقدار کمی زیره سبز، دانه هل و طباشیر را نرم بکوبید و در آب خیسانده،شیره کشیده و اندکی از شیره آن به کودک بدهید.

اگر حرارت غلبه داشت، شیره تخم خرفه را با کمی بارهنگ در آب بجوشانید و به تنهایی یا با کمی روغن بادام به کودک بخورانید. شیره تخم خرفه برای تب و تشنگی کودک در این زمان نیز مفید است.

تخم ریحان، بارهنگ، اسفرزه، همه را مخلوط کرده و با مقدار کمی آب به کودک بدهید.

شربت خاکشیر با آب سرد مفید است.

غذا باید به مقدار کمتر از قبل به کودک داده شود و قانون تقلیل غذا البته برای مادر شیرده هم باید اجرا شود. از دادن غذاهای سنگین و دیرهضم، چرب، سرخ کرده و پر روغن به مادر و کودک پرهیز شود. باید از غذاهای با هضم سریع و راحت مثل گوشت بلدرچین استفاده شود. غذاهایی مثل کته با ماست چکیده محلی مفید است.

اگر کودک دارو را نخورد، باید از داروهای موضعی استفاده کرد. به این صورت که مقداری زیره، انیسون و تخم کرفس را داخل کیسه ای پارچه ای بریزید و گرم کرده و بر شکم و نشیمنگاه کودک بگذارید. اگر بر آن کمی سرکه هم بپاشید، مفید است. اما باید توجه کنید که پارچه نیم گرم باشد و پوست کودک را نسوزاند.

مقداری برگ بارهنگ را بکوبید و آب آن را بگیرید، سپس آب آن را گرم کنید و کودک را در آن بنشانید. این کار یکی از بهترین تدابیر بند آوردن اسهال است و فورا اثر میکند. البته این کار باید پس از هر بار اجابت مزاج انجام شود و کودک مدتی در آب بنشیند. اگر کودک در آن آب ننشست،باید پارچه ای را با آن تر کرده و بر مقعد کودک قرار دهید.

اگر کودک از دارو خوردن امتناع میکند باید داروها را با غذا یا آب مخلوط کنید و به او بخورانید.

از میان میوه ها، سنجد، برگه گلابی، سیب و به مفید است. استفاده از رب میوه های فوق نیز مفید است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *