بیشتر بدانیم, غذا, مطالب

دو تفاوت اصلی شکرک و رس بستن

lazy دو تفاوت اصلی شکرک و رس بستن

تفاوت اول
در عسل طبیعی حالتی وجود دارد که هر چند به آن شکر گفته می شود اما اسم واقعی آن رس بستن هست در حالت رس بستن عسل از زیر شروع می کند به تغییر شکل دادن و چیزی شبیه روغن جامد میشود از زیر و شبیه یک کوه شروع میشود و رشد می کند تا تمام ظرف را بگیرد.
این حالت یک تفاوت اساسی با شکرک زدن دارد شکرک زدن از رو انجام میشود نه از زیر … در محلول های آب و شکر اگر آب تبخیر شود شکر محلول محدد متبلور می شود (دوباره شکل شکر به خود میگیرد) این آب تبخیر شدن از رو انجام میشود و عمل شکرک از رو اتفاق می افتد.
تفاوت دوم
در شکرک زدن چون بخاطر تبخیر آب به وجود می آید اگر محلول را حرارت دهید تبخیر بیشتر شده و شکرک بیشتر میشود (باز هم از رو)
اما …
در رس بستن که در عسل طبیعی اتفاق می افتد با حرارت دادن عسل به حالت اول برمیگردد (از حالت شبیه روغن جامد خارج شده و دوباره مایعی روان و یکدست میشود).
از بین بردن رس عسل طبیعی و خالص:
یک ظرف فلزی برداشته و دو سوم آن را آب کنید. یک تخته یا سنگ کوچک ته ظرف قرار دهید و شیشه عسل رس کرده را بر روی تخته یا سنگ قرار دهید. اکنون ظرف را با ملایمت حرارت بدهید تا دما به 60 الی 70 درجه برسد. پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که رس عسل کم کم باز می شود و عسل از حالت جامد به مایع تبدیل می شود که نشانه طبیعی بودن عسل است.

مواظب باشید که شیشه عسل بیش از اندازه حرارت نبیند زیرا برخی خواص عسل از دست می رود. ضمنا شیشه داغ را یکدفعه در آب سرد قرار ندهید که باعث ترک خوردن آن می شود.

عسل طبیعی حتماً شکرک میزند(رس میبندد). پس اگر عسلی که خریده اید پس از مدتی به شکل جامد در آمد و تغییر رنگ داد نباید ناراحت شد، بلکه باید به خرید خود ببالید.
این فرایند بسته به نوع گل مورد استفاده زنبور از چند روز تا چند سال ممکن است طول بکشد.
بعد از رس بستن عسل ترجیحا باید آن را به همان شکل مصرف کرد. در صورتیکه ذرات آن درشت است و هنگام خوردن احساس ناخوشایندی ایجاد می کند می توانید با یک قاشق مانند خمیر کیک آن را بهم بزنید تا به حالت خمیری در آید.
برای از بین بردن رس عسل نباید بالاتر از٥٠ درجه به عسل حرارت داد. برای اینکار ظرف عسل(ترجیحا شیشه یا استیل باشد) داخل آب ولرم قرار دهید تا به مرور تغییر حالت دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *