بیشتر بدانیم, سبک زندگی, غذا, مطالب

آشنایی با خواص و مضرات باقلا

lazy آشنایی با خواص و مضرات باقلا

شكی نیست كه باقالا یكی از محبوب ترین حبوبات ایران به شمار می آید. طعم، بو و مزه آن به خصوص اگر با گلپر و سركه آبپز شود مفید است.از طرف دیگر، باقالا پلو با گوشت پای ثابت منوی غذای مهمانی ها به حساب می آید
این دانه سرشار از آهن، فسفر، مس، منگنز، منیزیم، انواع ویتامین‌ها و اسیدفولیك است بنابراین برای رفع كم‌خونی بسیار مفید است حال اگر می خواهید با سایر ویژگی های این دانه سبزرنگ، راه های صحیح مصرف و دستورات غذایی آن آشنا شوید با ما همراه باشید.
مصرف باقالای پخته همراه با سركه و آب در درمان اسهال مزمن موثر است.

باقالا از زمان قدیم تا امروز
این دانه محصول فصل بهار است و بیشتر در مناطق سردسیری و شمالی كشور كشت می‌شود. با این حال در پاییز و زمستان در بعضی مناطق گرمسیری مانند خوزستان هم برداشت می شود. باقالا سابقه چندین هزار ساله دارد.
امروزه در ایران دو نوع عمده باقالا كشت می شود؛ یكی باقالای معمولی كه به صورت خام یا پخته مصرف می شود و دیگری باقالای لوبیا مانند گیلان معروف به «پاچِ باقالا» است كه ریزتر و لطیف‌تر است اما خام خورده نمی‌شود و بیشتر در خوراک محلی «باقالا قاتُق» به كار می رود. باقالا زرد نیز همان خشک شده باقالا سبز است كه از آن در تهیه دمپختک استفاده می‌شود.

مناسب برای كم خون ها
باقالا یكی از منابع عالی فیبر و پروتئین به حساب می آید و مصرف آن همراه با برنج، تمامی پروتئین ها و ‌اسیدهای آمینه ضروری بدن را تامین می كند. كلسیم و پتاسیم موجود در باقالا از بروز پوكی استخوان جلوگیری كرده و به كنترل فشارخون بالا كمك می‌كند. این دانه همچنین سرشار از آهن، فسفر، مس، منگنز، منیزیم، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین B و اسیدفولیک است بنابراین برای رفع كم خونی هم مفید است البته به شرطی كه نسبت به آن حساسیت نداشته باشید. لازم به ذكر است كه باقالای تازه طبع سرد و‌ تر و باقالای خشک طبع سرد و خشک دارد.

باقالا و تقویت قوای جنسی
باقالا خواص جسمی و حتی روحی بسیار زیادی دارد كه از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:
تقویت كننده قوای جنسی است.
ویتامین A موجود در آن باعث تقویت بینایی می‌شود.
فسفر آن به تقویت بهره هوشی كمك می‌كند.
باعث كاهش خستگی‌های جسمی و فكری و رفع ضعف اعصاب می‌شود.
باعث كاهش ورم پروستات می‌شود.
باعث افزایش نیرو و قوت بدن در دوران نقاهت می‌شود.
دوستدار دستگاه گوارش
باقالا در مقایسه با سایر حبوبات بیشترین فیبر غذایی را دارد و باعث تسریع در هضم غذا می شود به خصوص اگر همراه با پوست مصرف شود. فیبر موجود در آن همچنین به كاهش چربی های خون و درمان یبوست كمك می‌كند. علاوه بر این، مصرف فیبر باعث تنظیم سطح قند خون می شود و به همین دلیل برای افراد دیابتی نیز مفید است. فیبر خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش را هم كاهش می دهد و به سم زدایی بدن از مواد مضر كمک می كند.

مبتلایان به «فاویسم» مراقب باشند!
افراد مبتلا به بیماری «فاویسم» باید از خوردن و حتی بو كردن باقالا خودداری كنند! فاویسم یك بیماری ژنتیكی خونی است كه بیشتر در اثر خوردن باقالای سبز خام و گاهی فریز شده ایجاد می‌شود. گلبول‌های قرمز خون در این بیماری طی 24 تا 48 ساعت بعد از خوردن باقالا شروع به تخریب شدن می‌كند. در نتیجه علائمی چون زردی پوست و سفیده چشم، احساس خستگی، سردرد، تهوع، استفراغ، اسهال و گاهی نارسایی كلیوی و خون در ادرار ایجاد می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *